Dit zijn de sterren van groep 4b!!!!!!!!!!!!!!!!
 
 

Mogen wij ons even voorstellen??? Wij zijn groep 4B!
In onze klas zitten: Zinedinne, Jaber, Lamya, Othmane, Kuzey, Lina, Robbie, Liyane, Ecrin, Rayen, Boutaina, Maria, Rostam, Mira, Halima, Zayneb, Aysu, John, Melis en Dilan.
 
De eerste schoolweken zitten er inmiddels al weer op. We hebben dit schooljaar twee juffen: Juf Tessa (maandag en dinsdag) en Juf Marie-Louise (woensdag, donderdag en vrijdag).
 
De eerste weken hebben we veel nieuwe dingen geleerd. We werken anders dan in groep 3 niet meer uit werkboeken, we hebben echte boeken en schriften. In het begin vonden wij dat best nog wel lastig, maar nu we dit een aantal weken doen, zijn we hier aan gewend.
 
We leren veel nieuwe dingen in groep 4. Met rekenen zijn we verder gegaan met klokkijken, in groep 3 hebben we de hele uren geleerd, nu in groep 4 zijn we bezig met de halve uren. Daarnaast hebben we een start gemaakt met keersommen daarbij kijken we goed wat er precies gevraagd wordt en dan maken we de som. Met taal hebben we kennis gemaakt met het ankerverhaal, door dat verhaal te lezen weet je precies waarover het thema gaat. Thema 1 gaat over verhuizen.
 
Verder is lezen in groep 4 heel erg belangrijk. We lezen van alles, leesboeken, informatieve boeken en de schoolboeken.
 

ZWEMMEN
 
We hebben dit jaar geen gymles, maar zwemles. Elke vrijdag na de grote pauze gaan we in de middag naar het zwembad. We gaan samen met de andere groep 4, met de bus naar zwembad "De Kwakel". In de bus zitten we altijd met ons zwemmaatje naast elkaar. Ook met uitstappen en naar het zwembad lopen, lopen we met ons zwemmaatje. In het zwembad hebben we 2 grote kleedlokalen. Eentje voor de jongens en eentje voor de meisjes. Nadat we zijn omgekleed, moeten we eerst even onder de douche.
Dan gaan we in het zwembad achter het hek klaar staan, totdat de badmeester ons zegt dat we naar het bad mogen lopen.  We hebben allemaal zwemles op ons eigen niveau en ieder niveau in een ander bad. Er zijn wel 5 verschillende groepen. De badmeester en de juffen houden bij hoe we het doen en of we vooruit gaan. Het is altijd jammer als het uur voorbij is, want de zwemles is ontzettend leuk.
Daarna moeten we weer douchen en aankleden. Dat is altijd met veel gehaast, omdat we weer met de bus naar school terug moeten. Om 15.00 uur zijn we pas terug op school. Als we gemakkelijke kleren aan hebben gaat het snel, maar of dat straks in de winter ook gaat met alle dikke jassen, mutsen, sjaals en handschoenen??? We zullen het zien.

 
SCHOOLREISJE

 
Vorige week zijn we op schoolreisje geweest naar de Linnaeushof. We waren de hele week al zenuwachtig. Donderdag 17 september was het dan zover. We gingen met de groepen 1 t/m 4 op schoolreis naar Linnaeushof. Daarvoor moesten we wel een uur in de bus zitten. Gelukkig ging dat best snel voorbij. Toen we bij Linnaueshof aan waren gekomen, moesten we nog een heel lang pad aflopen, voordat we bij de ingang van het park waren. Dat was voor sommige kinderen best zwaar, omdat er heel veel snoep en drinken in de tassen zaten.
In het park mochten we de tassen op een centrale plek achterlaten, zodat we met spelen daar geen last van hadden. Ook de meeste jassen bleven daar, want het was een stralende zonnige dag.
 
Er was ontzettend veel te doen in deze grote speeltuin. We hebben de hele dag alleen maar gezellig samen gespeeld en plezier gemaakt. Het was een super gezellige dag. In de middag kregen patatjes en ook nog een lekker ijsje. Nadat het tijd was om naar huis te gaan gingen we weer met de bus naar school terug. We waren ontzettend moe, enkele van ons vielen in slaap...
 
Omdat we al iedere week in de bus naar zwemles zitten, weten we hoe het hoort. Maar nu mochten we even ondeugend zijn. We gingen ons vlak bij school onder de stoelen van de bus verstoppen, alsof we allemaal nog in de speeltuin waren gebleven. Daarna sprongen we allemaal weer naar boven. Dat was heel spannend!
Alle papa's en mama's waren blij dat we weer veilig thuis waren gekomen.


Kinderboekenweek
Wat een spectaculaire opening!! De ramen van de voordeuren waren afgeplakt met zwart. Wat was er aan de hand? De school was omgetoverd in een SPOOKHUIS!!!!!!!
De gangen en de klassen waren versierd met heksen, spoken, pompoenen, skeletten,  spinnenwebben, bloedende handen, vleermuizen en ratten..... De juffen en de meesters waren "gruwelijk eng!" verkleedt. Ze verwelkomde de ouders en de kinderen met enge geluiden en gebaren. Gelukkig mochten ook de kinderen verkleedt naar school komen!
   
Nadat we in de klas naar alle enge wezentjes hadden gekeken, gingen we met de hele school naar het speellokaal. Daar werd een schimmenspel gespeeld over een heks op een bezemsteel.
De hele week stond in het teken van de kinderboekenweek.  De hele klas stond vol met boeken over het thema "gruwelijk eng!" en we moesten elke ochtend 10 minuten uit deze boeken lezen.
Ook hebben we geknutseld. We hebben o.a. vleermuizen gemaakt voor op het raam en ook vleermuiskronen.  
Een middag hebben we zelfs met de hele school geknutseld over "gruwelijk eng!" We zaten samen met kinderen uit klas 5,6,7 en 8 in een groep en hadden een hele middag knutselcircuit. We moesten in klas 4a vleermuizen tamponeren, in klas 5 een geraamte tekenen met wit krijt en in klas 4b een spin tekenen. Deze spin was maar half op een ruitjesvel getekend. We moesten het spiegelbeeld afmaken. Dat was soms best lastig omdat je goed moest tellen. Het was een supergezellige middag.
Ook hebben we geleerd hoe je een gedicht in de vorm van een "Elfje" moet maken. Het "Elfje" moest over het thema  van de kinderboekenweek gaan. Dat was best lastig, maar het is ons gelukt en we hebben prachtige gedichten kunnen maken. De "Elfjes" werden vervolgens door de juf  eng voorgedragen. Dat was griezelig, maar ook lachen.
Meester Ronald heeft het "Elfje" van Zayneb bekroond met de Gouden Griffel. Haar "Elfje" ging over een HEKS!!


Taal en schrijven.
In de klas zijn we veel met taal bezig. We leren welke woorden je met "de" en welke woorden je met "het" moet schrijven. En dat is best wel moeilijk! Ook leren we over vraagzinnen maken, voorzetsels gebruiken, bijvoeglijke naamwoorden gebruiken enz. We leren hoe je mooie zinnen kunt maken en we hebben geleerd hoe je een verhaaltje met die mooie zinnen kunt maken.  
       
Omdat we in ons speciale schrijfschrift leren hoe je hoofdletters moet schrijven, kunnen we dat ook toepassen in ons taalschrift als we een verhaaltje moeten schrijven. Want elke zin begint met een hoofdletter. De juffen vinden dat we heel mooi kunnen schrijven.

Taakjes.
In de klas hebben we iets nieuws. We leren namelijk dat we goed voor elkaar moeten zijn. Dat we elkaar helpen. Samen moeten we er ook voor zorgen dat de klas netjes blijft. De juffen hebben daarom taakjes voor ons bedacht. De boekenhoek netjes houden, de tafels en stoelen netjes achterlaten bij het naar huis gaan. De kapstokken en manden waar de tassen in liggen netjes achterlaten. De klas vegen  enz. We leren zorg voor de omgeving te hebben.

Begrijpend lezen en nieuwsbegrip.
De afgelopen tijd hebben we verschillende teksten uitgeplozen. Wat lezen we eigenlijk? Begrijpen we wel wat we lezen? Kunnen we wat meer over een tekst vertellen? Wat weet je er al van? Begrijpen we alle moeilijke woorden uit de tekst? Elke week krijgen we een tekst over iets dat in het nieuws is geweest. We hebben bijvoorbeeld een tekst over "straathonden" gehad en een tekst over "de internationale vredesprijs voor kinderen". Ook hebben we een tekst bekeken over "Het paleis van de sultan"  Deze tekst ging over de stad Rabat in Marokko. Naar aanleiding van deze tekst hebben we een speciale kamelenkaravaan gemaakt. De kamelen hebben we versierd met hennatekeningen. Op de foto's kun je zien dat we dat niet met echte henna deden, maar met een bruin potlood... Ook hebben we een marokkaanse stad gemaakt. Daarvoor hebben we op het digibord verschillende marokkaanse huizen en bouwstijlen bekeken.
   

 
"Als we tekenles hebben, leren we ook naar kunstenaars kijken. Hoe maken zij hun werk? Wat valt op? Wat zie je op het schilderij?
Bij de lessen over Marokko hebben we naar verschillende huizenstijlen gekeken. We moesten daarna een huis natekenen. Maar de opdracht was, dat het huis maar in 1 kleur mocht zijn. De ramen moesten  wit  blijven en alles moest zwart omrand worden.  De huizen werden bij elkaar geplakt als een soort stad. Maar alles moest schots en scheef staan.
Zie hier het resultaat. Op deze manier werkt kunstenaar Alisa Burke. Wij hebben dat nagemaakt".

 

Sinterklaas

Eindelijk kwam sinterklaas weer in het land. We hebben allemaal stoomboten gemaakt. Dat was erg leuk om te doen, maar wel veel werk. We moesten allemaal een melkpak en een wc-rol van huis meenemen. Op de foto's zie je dat we druk bezig zijn. Toen ze klaar waren hebben we alle kasten vol gezet met onze eigengemaakte stoomboten. Dat was een mooi gezicht.

     

Ook mochten we ons schoentje in de klas zetten in de hoop dat er een cadeautje in kwam te liggen. We hebben allemaal een schoentje van een vouwblaadje gevouwen. De volgende dag zat er gelukkig iets in. Een potlood waar alle keersommen van 1 t/m 10 op stonden (met de antwoorden erop, zodat we lekker af kunnen kijken als we moeten rekenen) een gum (de meisjes hadden een gum in de vorm van een hoedje of een handtasje en de jongens hadden een gum in de vorm van een eendje) een chocoladekikker en heel veel pepernoten. Lekker zeg!!!!!

Helaas was er ook nog iets vervelends gebeurd. De rommelpieten waren in de klas geweest en alle tafels en stoelen stonden scheef. Sommige laatjes waren omvergegooid, waardoor alle spullen op de grond lagen. Ook waren de schriften uit de kasten van de juf gehaald en die lagen allemaal op de grond. Met z'n allen hebben we de klas opgeruimd. We waren niet boos op rommelpiet, want we hadden tenslotte iets leuks in ons schoentje gekregen.

   

Op maandag 4 december kwamen de kinderen van groep 8 voorlezen aan de kinderen in onze klas. De kinderen van groep 8 hadden het voorlezen goed voorbereid en konden ons ook goede vragen stellen over het boek. We vonden het heel erg gezellig.

Op dinsdag 5 december was het dan zover. De dag dat Sinterklaas naar onze school toe kwam. Het duurde even voordat Sinterklaas er was, want Sinterklaas was met zijn luchtballon in een storm terecht gekomen en was neergestort. Gelukkig kwam Sinterklaas doordat wij heel hard met elkaar hebben geroepen en gedanst toch aan bij ons op school. We vonden het heel lang duren voordat Sinterklaas eindelijk bij ons in de klas kwam. Maar doordat het lang duurde, hadden we wel de tijd om mooie tekeningen te maken voor Sinterklaas. Die hebben we ook aan Sinterklaas gegeven. We vonden het een hele leuke dag!

GEBOREN 
Hoera! 

Zineddine heeft een zusje gekregen en Kuzey heeft een broertje gekregen.We hebben met z'n allen een hele grote babyfleskaart gemaakt met een hele klas vol muisjes! 

 

KERST
De klas is versierd met lichtjes en een kerstboom. En wij hebben allemaal rendieren geschilderd. Het is Rudolf het rendier met zijn rode neus.

     


Kerstmis in de klas.

De laatste 2 weken van het jaar stonden in het teken van het kerstfeest.
Behalve dat we een mooie "Rudolf" geschilderd hadden, hebben we de klas ook versierd met een grote kerstboom en hebben we nog veel meer knutselwerkjes in de klas opgehangen. 

Wat vindt u van onze prachtige alternatieve kerstbomen die we gescheurd hebben en de mooie tekeningen?

 

We hebben een schitterend kerstoptreden voor de andere kinderen en de ouders in de speelzaal gehad, waar we allemaal een STER van de Joannesschool waren. We hadden ook kerstgedichten gemaakt en we hebben in de klas gesproken over vrede en verdraagzaamheid in de wereld.

 Het Kerstdiner was een groot succes, de klas was heel sfeervol en de hapjes waren super lekker. Alle ouders hebben meegeholpen om dit diner een succes te laten worden. Heel erg bedankt allemaal!

       
   


Knutselen

We knutselen wat af op school. Iedere donderdag worden we weer uitgedaagd om een nieuwe techniek onder de knie te krijgen. We hebben de WIJZE UILTJES  gemaakt van gescheurde kranten en papieren boodschappentassen.
Het scheuren  van de uiltjes was best lastig. Het is nl een impressionistisch geheel geworden. 

     
     

De BONTE VOGELNESTKASTJES maken was ook veel werk. We moesten eerst de vogeltjes met stift versieren en inkleuren. Toen met wasco de nestkastjes versieren en kleuren en toen nog met ecoline eroverheen.

 

Ze zijn wel erg mooi geworden!

     
   


Cito's en stemmen voor de kinderraad.

Januari stond in het teken van de cito's. Alle kinderen hebben enorm hun best gedaan. Het was best pittig!
Kijk eens hoe we hier geconcentreerd aan het werk zijn...

 

Ook hebben we moeten stemmen voor de kinderraad. Eerst kwamen er 4 kinderen uit groep 7 campagne voeren. Ze vertelde in onze klas waarom het zo belangrijk is om op hun te stemmen. Ze hadden mega goede ideeën voor de wijk!

Je moest uiteindelijk officieel gaan stemmen. Mét een paspoort. Daar moesten we wel even over nadenken, want wat moet daar allemaal in komen te staan?

Op welke dag zijn we geboren en in welke plaats zijn we geboren?? Heel wat moeilijke vragen. En wat is "geslacht"??We mochten uiteindelijk op 2 kinderen stemmen. Op de gang was er een officieel stembureau nagemaakt. 

       

Sara en Wail uit groep 7 hadden de meeste stemmen gekregen en die twee mogen nu namens onze school in de kinderraad! Heel veel succes!

 Verlengde schooldag circus
Afgelopen dinsdag hebben de kinderen een voorproefje gehad op de verlengde schooldag circus.
De kinderen mochten jongleren met doekjes. Ook mochten ze op een touw lopen, bordjes omhoog houden, jongleren met balletjes en allerlei oefeningen met ringen doen. De kinderen vonden het erg leuk om te doen!

Carnaval
Ieder jaar vieren we op school carnaval. We mogen dan met andere kleren dan normaal naar school komen en lekker gek doen en feest vieren. Je juf deed ook gek, dat vonden we raar. ? Alle juffen en meesters hadden gekke kleren aan.
De groepen 4 t/m 8 gingen in groepjes de polonaise dansen en spelletjes doen. Eerst hebben heel lang het spelletje "mens erger je niet" gedaan. We vonden het jammer dat het snel was afgelopen. Ook mochten we lekkere wafels versieren met snoep en heel veel slagroom.

   
 

's Middags gingen we weer naar schoolzwemmen en toen was het lekker vakantie!
 
De lente komt er aan!

 Tijd voor een nieuwe kunstenaar onder de loep te nemen.
We hebben vrolijke vogels gemaakt, zoals James Rizzi ze maakt. James Rizzi tekent alsof hij een kind is. Hij gebruikt felle kleuren en maakt vrolijke schilderijen.
We hebben gewerkt met ecoline.

 

Narcissen
 Omdat het lente wordt zijn we begonnen met bloemen en planten. De narcissen zijn bijzondere lentebloemen. Ze zijn echte voorjaarsbloemen. We hebben geleerd dat een voorjaarsbloem een bloem, stengel, bladeren, bol en wortels heeft.
Zo hebben we de narcis ook gemaakt, van top tot teen!

     

En toen was het Pasen!
 We hebben paasmandjes en paashazen geknutseld.
In onze mandjes kregen we chocolade eitjes en een heel lief kuikentje om mee naar huis te nemen. Lief
en schattig.

       

Voorjaar.
 In het kader van het lekkete lenteweertje zijn we begonnen met een tekening over lentebloesems.
We hebben met oost-indische inkt takken geblazen. We moesten het heel voorzichtig doen, want we mochten de inkt niet op onze kleren krijgen. Gelukkig ging alles goed en hebben we goed geluisterd. De resultaten zijn prachtig geworden. We hebben de lentebloesems van de Japanse kers nagemaakt.
     
     

Zwemdiploma
Hoera, weer twee kinderen die met schoolzwemmen hun diploma hebben gehaald. Apetrots zijn we!
We hopen dat op het eind van het schooljaar, iedereen minstens zijn A-diploma heeft. In de meivakantie zijn de hele week extra zwemlessen om te oefenen. (Alleen voor de kinderen die nu nog geen diploma hebben) Zet hem op! Het gaat ons lukken!
 
De week van de lentekriebels
We hebben heel veel gesproken, filmpjes bekeken en gewerkt over de lentekriebels.
Als afluiting hebben we hartjes geknutseld. Natuurlijk weer volgens een kunstenaar. Dit keer volgens de kunstenaar Burton Morris. Hij is een pop-art kunstenaar. We hebben goed opgelet hoe we zijn werk na konden maken en ook nu zijn de resultaten prachtig geworden.
   
Zaadjes planten.
In de lente worden veel zaden gezaaid. Wij hebben dat ook in de klas gedaan. Op onze vensterbank liggen de zaadjes in het zonnetje klaar om uit te komen.

Voorsteling : Slimme Rik en het fruitlaatgas
We zijn afgelopen week naar de Stafanus geweest. Hier hebben we gekeken naar de voorstelling van Slimme Rik en het fruitlaatgas. Twee mannen vertelden het verhaal van Rik. Hij kwam via een trap en een glijbaan terecht in een ruimte waar robots leefden. Ze leefden van het fruitlaatgas wat een robot maakt. Dit maakte de robot van de vieze stinklucht van boven de grond. Ook was er een oma die van alles kon maken en maakte het brommertje van de oma van Rik. De twee mannen maakten samen met de kinderen muziek en de kinderen mochten meezingen tijdens de liedjes. Het was erg leuk!

 
De Avonturenclub in het Gagelbos.
Op vrijdag 13 april was het zover. Samen met groep 5 liepen we naar het Gagelbos. In dit bos werd een avonturentocht voor onze klassen georganiseerd.
We leerden hoe je met takken over een sloot, een brug kon bouwen. Er werd ijverig gezocht naar allerlei soorten takken. Die werden allemaal in de sloot gelegd. Eerst was de brug helaas nog niet stevig genoeg. We kregen natte voeten toen we er overheen liepen.
Er moest naar dikkere takken worden gezocht. Na enig speurwerk vonden we een hele lange boomstam. En toen nog veel meer dikke takken. Met alle hulp en een goede samenwerking werd de boomstammen naar de sloot gebracht. Iedereen hielp mee en de sfeer was opperbest.
Nadat we een flinke brug gebouwd hadden, konden we over onze eigengemaakte brug naar de overkant lopen. Goed werk geleverd door zowel de jongens als de meisjes!!
 
Er was ook een boom waar we in konden klimmen. Toen we er met teveel kinderen op stonden zakte de grote tak een beetje naar beneden. Dat was voor sommige kinderen spannend en voor andere kinderen eng. Gelukkig is alles goed verlopen. Het was eigenlijk stiekem erg leuk! 
 
Toen was het tijd om van takken, speren te maken. We moesten stevige, rechte takken zoeken. Met een speciaal groot mes, leerden we hoe je op een veilige manier er een punt aan kon maken. 
Dat was ook erg leuk om te doen. We moesten daarbij niet te dicht op elkaar gaan staan. Veiligheid voorop!
De gemaakte speren mochten we mee naar huis nemen.
 
Ook hebben we geleerd hoe je op een veilige manier een vuurtje kan stoken.
Daarna hebben we in een pannetje popcorn gebakken. Het was een superleuke ochtend.
 
's Middags hebben we ons "schoon gewassen" tijdens het schoolzwemmen.