Dit zijn de sterren van groep 3A!!!

 
 


Mogen wij ons even voorstellen??? Wij zijn groep 3a!

In onze klas zitten: Meryem, Philip, Joumana, Senna, Jayden, Tayem, Sami, Amirah, Mayssam, Taha, Ilyas, Imane, Adam, Amin, Emma, Azra, Haytam.
 
De eerste schoolweek is begonnen. Wat spannend! Een nieuwe juf, een nieuwe klas... allemaal een eigen tafeltje met eigen spulletjes. Dat is toch wel heel anders dan in groep 2!
 
Deze week leren we de eerste letters, de i en de k van het woordje ik. Ook leren we meteen de schrijfletters van deze twee letters. Best wel lastig!

Ook met rekenen gaan we nieuwe dingen leren. We zullen gaan werken in een werkboek, dat is al heel nieuw!
Wat gaan de kinderen bij dit blok leren?
- Schrijven van de getallen 1 t/m 10.
- Herkennen van getalbeelden. De kinderen kunnen bijvoorbeeld de dobbelsteen in 1 keer herkennen.
-Vergelijken van hoeveelheden. Waar zijn er meer, minder of evenveel?
- Tellen van hoeveelheden tot en met 10. We tellen van alles. We tellen poppetjes, blokjes, zonnetjes, jassen, etc.
- Plaatsen van getallen op de getallenlijn.
- Invullen van ontbrekende getallen op een getallenlijn
Daarnaast leren de kinderen luisteren naar verhalen, over het verhaal praten en het verhaal voorspellen.  
 
Doelen
In groep drie leren wij werken met een doel. Voordat de les begint praten wij over het doel. Wat gaan we leren of doen? Op het prikbord in de klas hebben wij het ‘databord’. Op het databord houden wij bij hoe het werken naar het doel gaat.
Onze doelen nu:
  • Wij kunnen 10 minuten zelfstandig en stil werken.
  • Wij houden onze laatjes netjes en geordend.
  • Wij weten de letters i,k,m en s en kunnen deze lezen en schrijven.
  • Wij weten wat meer/minder en evenveel is en kunnen dit toepassen.
  • Wij zijn lief en gezellig naar elkaar en doen goed ons best.
Kom maar eens gauw kijken hoe gezellig het bij ons in de klas is!  
Heel veel groetjes uit groep 3!!! 

 
Circuit
Drie keer per week werken wij in een circuit. In een circuit hebben wij vier verschillende onderdelen die wij allemaal een kwartier doen. Zo doen wij spelletjes voor onze motoriek, rekenen, lezen en inzichtspelletjes zoals bouwen met kapla of lego.
We maken woorden met de letterdoos, schrijven in zand, leren spelletjes met Zoem en maken letters op de kralenplank.
 

Schoolreisje
We zijn op schoolreisje geweest naar Linnaeushof. Eerst verzamelden we in de klas, daar kregen we allemaal een mooi hesje aan met de schoolnaam erop. De kinderen waren heel enthousiast en hadden enorm veel zin in het schoolreis. Met de dubbeldekkerbus werden we naar het park gebracht. Ondanks dat we best lang moesten rijden, ging de tijd snel voorbij met liedjes zingen, tellen en kijken naar alle leuke dingen buiten. In het park mochten we lekker spelen in groepjes. We hadden prachtig weer, dus we hebben genoten. Tussen de middag kregen we frietjes. Moe en voldaan gingen we om half 3 weer naar huis.
 

Lezen is leuk!
Wij kennen inmiddels al 10 letters en daar kunnen wij al heel veel woorden mee lezen! Elke dag doen we werkjes en spelletjes met deze letters. Maar ook vinden wij lezen heel leuk! In onze heerlijke leeshoek hebben we allemaal verschillende boekjes, leesboekjes AVI Start, AVI midden groep 3, informatieboeken, prentenboeken en stripboeken. Zie ons eens lekker lezen op de foto!
Vandaag zijn wij ook begonnen met zelf lezen. De kinderen konden niet stoppen met lezen. Wat een leuke boeken hebben we en wat zijn we trots dat we al zo goed kunnen lezen! Sommige kinderen durfden zelfs op de grote juffenstoel voor te lezen voor de hele klas. Heel knap!

Buiten leren
Vandaag was het erg lekker weer, dus besloot de juf dat we buiten het circuit gingen doen! Wat deden we:
* een leerling las een woord voor: kip. De andere leerling gooide met de bal tegen de letters op de muur om het woord k-i-p te maken.

*Een leerling las een woord woord, de ander schreef dit in het zand.

*Een hinkelbaan met letters! Een leerling las het woord voor, de ander hinkelde dit woord in de hinkelbaan.

* Een estafetterace. Een woord lezen, zo snel mogelijk naar de overkant rennen en daar het woord op de straat schrijven.

 Voorlezen door groep 6 in de groepen 3.

   
   
     


Sinterklaas
In de klas kun je de sfeer al proeven. De kinderen zijn verkleed als pietjes en als sinterklaas, we maken chocoladeletters, schrijven verlanglijstjes en lezen verhaaltjes over Sint en piet. De kinderen zijn vol enthousiasme bezig!

 

5 december, de verjaardag van Sinterklaas, was wel een heel spannende dag. De kinderen waren best wel zenuwachtig voor de komst van de Sint. We hadden samen een verhaaltje voorbereid om te lezen voor de sint. Hij vond het heel erg knap dat we dit al konden! Ook de cadeautjes waren heel erg leuk! De kinderen waren enorm dankbaar.

Kerst
Inmiddels hebben we de kerstboom opgetuigd. De kinderen hebben de mooiste kerstballen in de boom gehangen.
Wat gezellig vinden we deze tijd van het jaar!

 

 


We leren de laatste letters, nog maar één kern en dan kennen we alle letters! Het zijn wel hele lastige letters die we nu leren, de ou, eu, ui, au, uu. De letters lijken heel erg op elkaar, dus we moeten ze goed oefenen.
 

   

Ook zijn we hard aan het oefenen voor ons kerstoptreden volgende week, we hopen allemaal dat u er dan bij bent!

En extra leuk is de sneeuw die deze week viel. Sneeuwballen gooien, sneeuwpoppen bouwen… en de handschoenen werden gedroogd bij onze kachel in de klas. Of dat ook gelukt is… wie zal het weten?

Letterfeest
Inmiddels kennen we alle letters en hebben we het letterfeest gehad! Tijdens het letterfeest moesten we met een speurtocht op zoek naar alle letters in de school. Hier bedachten we woorden mee. Vervolgens deden we nog een letterbingo en toen kwamen alle ouders! Tijdens de uitreiking kregen we een roos, een letterdiploma en proostten we met een glaasje kinderchampagne. 
 

   


We zijn heel trots dat het lezen zo goed gaat!

Muziekles
Elke week hebben we muziekles van juf Anne. We leren hier liedjes zingen, ritmes klappen, bewegingen toepassen op muziek, ritmes met de boomweckers mee klappen etc. Binnenkort hebben we weer een optreden in het Stefanustheater, bent u daar ook bij?
 

Werken in de klas
De kinderen kunnen heel goed stil werken, maar samenwerken leren wij ook in de klas. Elke dag mogen ze twee keer een kwartier samen werken en spelen. Het ene kwartier zijn dit leesspelletjes, de andere keer rekenspelletjes. De kinderen zijn dan heel goed samen bezig met een activiteit, zonder dat ze de juf veel nodig hebben. Dat vind de juf heel erg knap! 

   

Ook hebben we nu een winkeltje in de klas waar de kinderen leren rekenen met geld. Amin was al bezig met vijftig euro biljetten, maar dat is lastig! 

Kern 9 Veilig leren lezen
We zijn vorige week in groep 3A begonnen met kern 9 van Veilig leren lezen! De tijd gaat heel snel, nog maar 3 kernen hierna en dan gaan we naar groep 4!
 
Wat leren we allemaal in kern 9:


Lezen
samengestelde woorden van twee lettergrepen, zoals hijskraan;
woorden van één lettergreep zoals strik en markt;
woorden van één lettergreep die eindigen op -aai, -ooi of -oei, zoals haai, kooi en roei;
woorden van twee lettergrepen die eindigen op -e, zoals korte;
woorden van twee lettergrepen die eindigen op -en, -er of -el, zoals bloemen, tijger en mantel;
woorden van twee lettergrepen met in het midden twee dezelfde medeklinkers, zoals takken;
woorden van twee lettergrepen met het voorvoegsel be-, ge- of ver-: betaal, gezien en vertel.
 

Spelling
woorden van één lettergreep die beginnen met of eindigen op twee medeklinkers, zoals stal en wesp;
eenvoudige samenstellingen van twee lettergrepen, zoals zakmes en voetbal;
woorden van één lettergreep die beginnen met sch- ,zoals schaap;
woorden van één lettergreep die eindigen op -ng, zoals bang;
woorden van één lettergreep die eindigen op -nk, zoals bank.


Begrijpend lezen
Sinds kern 7 besteden we met regelmaat aandacht aan begrijpend lezen. Gatenteksten invullen, vragen beantwoorden over de tekst…
Een paar weken geleden zijn er veel ouders bij de bijeenkomst van juf Ilse over begrijpend luisteren en lezen geweest. Wat vinden we dat fijn! We horen nu allemaal leuke verhalen over samen lezen met mamma en pappa thuis… en wat leren de kinderen hier veel van!


De lente
De lente is begonnen en dat merken we in groep 3a. We knutselen over Pasen. We hebben al paashazen gevouwen (dat was lastig!), paasmandjes gevouwen, paasmandjes geweven met stroken en nog veel meer.
Het leukste was het zelf maken van zout brooddeeg. De kinderen hadden allemaal een bakje van thuis meegenomen. Samen hebben we het recept gelezen op het bord. Stap voor stap hebben we zelf de ingrediënten gewogen en in ons bakje gedaan. Daarna mengen en kneden en zo waren de kinderen heel trots op hun eigen brooddeeg! Van het brooddeeg maakten de kinderen paaseieren.
Na een week drogen mochten de kinderen hun paaseieren verven.


Begrijpend luisteren
Elke dag bekijken wij een praatplaat op het digibord over de lente. Daarop staan allemaal verschillende dieren en planten. We kiezen één dier uit en de juf leest de informatietekst over het dier voor. Wat vinden de kinderen dat super interessant! Zo leerden wij al dat een regenworm gewoon door kan leven als zijn hoofd eraf wordt gegeten, een snoek wel 1.40 meter kan worden en dat een vrouwtjesschaap een ooi heet.
En wat is beter leren dan zelf ontdekken? De kinderen hadden buiten regenwormen gevonden en die hebben we met elkaar bekeken in de klas.

     

Buiten leren
Op vrijdag zijn wij al twee keer buiten gaan leren. Onderzoek wijst uit dat kinderen beter leren als ze bewegen.
Op het plein waren drie onderdelen.

  • Verkleinwoorden leren schrijven.
Bij juf Ilse werd een briefje gehaald met een woord. Bv Boom.
de kinderen renden over het parcours naar de overkant om daar het verkleinwoord bij het juiste onderdeel te plaatsen.
Was het een -pje woord? Of een -je woord? Of een -tje woord?
Boompje is een -pje woord dus het woord weg opgeschreven met krijt bij de -pje woorden.
Vervolgens renden de kinderen weer terug om een nieuw woord te halen.
 
 
  • Verliefde getallen
Bij juf maja kregen de kinderen een kaartje met een getal erop. Ze moesten hun maatje zoeken om samen 10 te zijn. Bijvoorbeeld 8 en 2 zijn samen 10. Met hun maatje schreven ze de splitpaal van 10 op de tegels.
  • Estafetterace met woorden met moeilijke letters.

Bij juf Arienne gooiden de kinderen met een dobbelsteen. Elk cijfer stond voor een spellingscategorie. Bijvoorbeeld: 1 was schrijf een woord met de ui.
De kinderen renden naar de overkant en schreven daar met krijt een woord met een ui. Vervolgens zo snel mogelijk terug!
 
De kinderen vonden het heel erg leuk!


Workshop Circus
Opeens waren er op dinsdagmiddag geen kinderen, maar clowns en jongleurs! Alle kinderen van groep 3 waren dolenthousiast aan het jongleren of balanceren! Iedereen mocht een echte circus act proberen!
Veel kinderen liepen vol spanning over het koord, andere kinderen probeerden een bord in de lucht te laten draaien! Spannend!
De kinderen die het leuk vinden mogen zich opgeven voor de VSD circus. Dat is iedere dinsdagmiddag om 14.30!

     
 

Doevrijdag
Op vrijdag hebben wij ons circuit altijd buiten. In drie of vier rondes gaan de kinderen spelletjes spelen waardoor ze actief aan het leren zijn. Deze week hadden we de volgende spelletjes:

  • Pak een kaartje met een antwoord. Verzin zo veel mogelijk sommen met dit antwoord en schrijf dit met stoepkrijt op.
  • Gooi met de dobbelsteen. Zoek de kaart met het getal. Hierop staat een opdracht. Deze opdracht voeren de kinderen dan uit. Bijvoorbeeld: spring met sprongen van 5 naar het hek.
  • Elk kind krijgt een kaart met een rijtje woorden. De kinderen zoeken elkaar op en lezen aan elkaar de kaart voor. Vervolgens ruilen ze de kaart en zoeken ze een ander kind op
Einde schooljaar
Het schooljaar zit er alweer bijna op. We hebben hard gewerkt dit jaar, maar wat is het voorbij gevlogen! Ik, de juf, weet nog precies hoe deze kinderen voor het eerst  de klas in kwamen. Wat vonden ze het spannend, maar wat hadden ze veel zin om te leren lezen! En moet je ze nu zien… ze lezen als een tierelier! En de prachtigste verhalen worden op papier gezet.
Wat vonden wij het leukste dit jaar?
Emma: kern start. De eerste keer in groep drie was super leuk! Verder vond ik ook het schoolreisje heel leuk.
Jayden: ik vond de gymlessen het leukste.
Senna:  eigenlijk alles, maar vooral het werken vond ik heel leuk.
Ik weet wel dat ik de klas heel erg ga missen. Het was een super gezellig jaar! Het leukste aan de groep vond ik dat ze enorm hard en stil konden werken. Heel knap voor groep 3. En heel grappig vond ik dat ze zelfs op feestdagen vroegen of we niet konden gaan rekenen, omdat ze dat zo leuk vonden… ik weet zeker dat jullie in groep 4 het net zo goed gaan doen!
Liefs, juf Ilse